Anguilla anguilla 2010-07-31

Av Fondan, 2010-08-01 14:36

Igår hade vi besök av släktingar från Skåne och eftersom Lottas  faster ursprungligen kommer ifrån Åhus, ålafiskets Mecka kom vi under grillmiddagen på kvällen in på just detta ämne. Jag förklarade lite hur det kan gå till när man spöfiskar ål med masktackel, nappalarm osv och när vi ätit färdigt fick jag hustruns tillåtelse(!) att demonstrera praktiskt.  Gott om långa daggmaskar fanns kvar sedan ålmetet i onsdags så det var bara att agna upp och kasta ut en maskhög nere vid sjön. Det tog inte många minuter innan det började pipa sporadiskt och rycka i spötoppen men inget som fastnade. Och så fortsatte det under någon halvtimme till och frånsett en lite längre rusning pekade det mesta på mörtpill.

Men efter en liten stund till vid 21.30-tiden satte larmet igång som vid en blåljusutryckning och baitrunnern ylade ihållande så jag greppade spöt snabbt och drog till för kung och fosterland. Det blev livligt motstånd direkt och en spännande invevning, hade vi lyckats med det som brukar vara helt omöjligt när man skall demonstrera fiske, dvs få fisk…….

Jodå, upp kom en ålarackare på 0,74 kg som efter avkrokning medelst arbetshandskar, fotografering och till gästernas förvåning släpptes tillbaka i vattnet. Jag förklarade det här med rödlistningen av Ål och att det idag uppskattningsvis endast finns 1% kvar av motsvarande bestånd som fanns på 1970-talet.

2 svar på “Anguilla anguilla 2010-07-31”

1. Magnus skriver:

Härligt Fondan!
    Det börjar bli riktig ål-time nu… time for a new try!

2. Fondan skriver:

Japp nu verkar dom vara på G, vi fick 2 mindre igår kväll oxo. Hade själv 5 riktiga rus på rullen men krokade bara 1 tyvärr.

Stay tuned for the next gathering soon !