Vilken fin sensommar…! 2013-08-28

Av Fondan, 2013-08-28 21:28

Fint väder betyder väl inte oftast bra fiskeväder men så här på slutet av sommaren gäller det att njuta så länge det varar. I söndags kväll efter gäddtävlingen var jag, Pierre och kusin Tobias från Växjö ute en timme jiggade lite abborre. Sjön låg spegelblank och det vakade överallt och vid en av favoritspottarna körde vi fram och tillbaka med varsin liten jigg efter båten. Vid flera tillfällen lyckades vi få både dubbel och trippelhugg så det blev trots den korta stund vi var ute ett bra resultat antalsmässigt även om det storleksmässigt inte var något att skriva hem om.

Tobias...

Pierre...

Moi...

Kan sensommarkvällarna bli så mycket bättre...?

Måndag kväll efter jobbet, samma fina väder. Sol, varmt och spegelblank sjö. Ringde till Björn och när han svarade sa han att han precis hade tänkt ringa och fråga om vi inte skulle ut på sjön en sväng… En stund senare satt vi i båten och trollade sakta bort mot Abborre-land med varsin wobbler på släp men någon huggperiod för gäddorna lyckades vi inte pricka. Enda undantaget var en liten snipa på runt 2 kg som högg sig fast i mitt gummibete på grunt vatten strax innan vi var framme.

Några vändor fram och tillbaka gav bara några mindre borrar och någon enstaka lite större så vi drog till ett annat ställe där vi la oss stilla och kastade. Men det var inte alls lika bra fart under ytan som dagen innan så ett antal småborrar senare trollade vi hemåt tvärs över sjön.

En riktigt fet men kort sak...

Fiske även igår kväll (tisdag) och nu var det storålen som skulle bändas upp från botten. Magnus, Christian och MartinS startade med lite bryggfiske i den fina solnedgången men det var bara en gäddföljare som var efter och nosade lite lite lojt ett par gånger på Martins nyinhandlade Alien Eel. När det började mörkna dängde vi ut varsitt bottenmete men till skillnad från förra torsdagen var det stendött! Vi väntade, väntade, tog en folköl, väntade, fikade med kardemummabullar, tjötade och var strax efter halv elvatiden färdiga att ge upp när Martin plötsligt fick ett tokrun på sitt spö. Mothugget satt klockrent och efter en svettig härlig drill kunde Magnus håva ålen vid strandkanten. En kort men riktigt tjock och fin fisk på 1360 g / 82 cm / omkrets 19 cm som efter den korta visiten på land for iväg som en raket ut mot djupet igen. Därefter hade vi två ytterligare två resultatlösa run på mitt spö och efter det plockade vi upp.