Tänker positivt… 2010-02-14

Av Fondan, 2010-02-15 20:12

Efter en kraftig förkylning i veckan med hög feber (alla vuxna män vet ju hur illa ställt det är när kvicksilvret tangerar +38 grader!) tänkte vi ge fisket en chans i söndags förmiddag. Termometern visade bara -6 grader vid kl 7 så en liten stund skulle man nog trots allt klara av. Björn hade förberett med borret redan dagen innan så det var bara att knacka upp det lilla lock som bildats i hålen och sätta ut. Några angeldon och så mitt nyligen inhandlade ismetesspö !

Kl 8 var vi redo och redan 8.10 tjoade Björn till och pekade bort mot min oranga vippa som vajade fram och tillbaka i luften. Nu jädrans tänkte jag och rusade iväg mot hålet, nu blir det fight ! Framme vid hålet såg jag att linan smög ut lite sakta och väntade sedan på att linan skulle stanna upp medan betet vändes. Efter lite ytterligare pulsökning kom jag på att jag hade dubbla 3-krokar på tafs och ingen angelkrok så det där med att vänta på att betet skall vändas skall tydligen inte vara lika nödvändigt. Så jag greppade spöt, vevade upp lös lina och gjorde jordens motryck. Till min stora glädje så blev det genast motstånd men det kändes ganska snart att det inte var någon 10+ direkt. Eftersom det var ganska grunt blev det en kort match och upp ur hålet for en snipa på strax under 2 kg som lika snabbt förpassades tillbaka ner i vattnet igen. Nåja, första gäddan på ismetesspö i alla fall och det kändes bra.

Det blev ytterligare 2 resultatlösa fäll inom 20 minuter men sedan var det dött. Helt dött ! Det måste varit i stunder som dessa som författaren David Beaty fick sin inspiration till boken Den stora stillheten… Inte förrän vid 11-tiden böjde det till igen vilket resulterade i en gädda a’la cykelpump men då kände vi att det var nog dags för att call it a day. Björn började packa ihop prylarna men eftersom solen precis då bröt igenom molnen lämnade jag mitt spö plus ett angeldon kvar med förhoppningen att lite solljus kanske skulle få fart på på adrenalinet under isen.

Icke så dock och efter lite mer än en halvtimmes ytterligare stillhet gav även jag upp. Det var definitivt inte rätt dag för fiske idag, åtminståne inte här och man kan bara konstatera att förra söndagens dåliga fiske blev ännu sämre denna dag !

Men hur tänker man då positivt efter att ha masat sig upp tidigt i ottan och ge sig ut i minusgrader till ett sk*t-fiske i stället för att ligga kvar i sängvärmen, dricka en kopp kaffe och titta på OS-tävlingarna ?

1. Första gäddan drillad på ett ismetesspö, ingen gigant men ändå…
  2. Solen lyste på oss en liten stund för första gången i år och det kändes direkt att den värmde !
  3. Förkylningen verkar ha gått över
  4. Ny månfas på g
  5. Man somnar gott på kvällen när man varit uppe tidigt och ute i kylan…

Sist men inte minst: Nu kan det ju f*n-i-mig inte bli mycket sämre fiske i alla fall !!!

(det blev inga bilder denna dag eftersom jag glömde ladda kameran/mobilen så den dog direkt i kylan…)

2 svar på “Tänker positivt… 2010-02-14”

1. Andreas skriver:

Lika bra fiske som vi hade på lördagen då. Blir nog bättre nu när månen snart visar sig från sin bästa sida!

2. michael johansson skriver:

Hallå broder!
    Efter en vecka i fransosiska alpvärlden, så är det inte ”gädda” det första man tänker på, utan möjligtvis sommar, batteridriven motor och en kall pilsner.